19. srpna 2016

Výroba sirupů




Dneska jsem se rozhodla, že vám musím napsat a podělit se o svou nadšenost ve výrobě sirupů.
Moje známá mi minulý rok říkala o výrobě sirupu, a jak moc jsou dobré, tak jsem se rozhodla, že to tento rok taky zkusím. Vždy jsem chtěla zkusit udělat si svůj zdravý sirupík z čerstvě natrhaných bylinek nebo kytiček a vzhledem k tomu, že vše začalo růst, řekla jsem si proč nezačít hned.

Když jsem byla u babičky, našla jsem si tajná místečka, kde se nachází bezinka a s košíkem jsem se vydala na velkou cestu do kopřiv.

 
Byla to tedy pěkná práce dostat se do kopce přes kopřivy, přelézat popadané stromy a větve, abych se dostala k bezinkám. V trhání mi naštěstí pomáhala babička, takže nebylo tak namáhavé, jak jsem očekávala, protože květy byly až v koruně stromků. Takže jedna tahala větve dolů a druhá trhala.
Po natrhání bezinek jsme se dostávaly zpět přes hřiště.
 Top věc, která se mi přihodila, bylo přelézt přes hnůj, do kterého jsem pěkně blbě šlápla, takže jsem ho měla na noze. Fuj.
Nakonec jsem přišla s přeplněným košíkem a plným nosem od pylu.
Bohužel jsem si našla čas jen na 2 a ty tu zmíním.
1) bezinkový sirup
2) Meduňkový sirup




Bezinkový sirup

výroba bezinkového sirupu je úplně jednoduchá.
já si ji trošku poupravila.

Ingredience: (Podle vašeho uvážení)
2 litry vody
2 pytlíčky kyseliny citrónové
1,5-2 kg cukr krystal
košík bezinek
velký hrnec
cedník
možný citrón

Vodu uvedeme do varu a necháme lehce vychladnout. Bezinky jemně omyjeme vodou, aby tam zůstal pyl (určuje kvalitu sirupu) a pokrájíme větvičky tak, aby tam byly spíše kvítky
 Zamícháme a zavřeme pokličkou. Necháme v lednici na 24 hodin odstát. Poté scedíme přes plátno, plenu nebo cedník tak, aby ve vodě nebyly žádné květy. Až bude voda bez květů přidáme cukr a vodu zahřejeme, aby se cukr ve vodě rozvařil. Až voda opět lehce vychladne přidáme 1,5 až dva pytlíčky kyseliny citrónové. (já dala 1,7 nemám ráda moc kyselé, ale zároveň je kyseliny třeba, aby vám sirup nějakou chvíli vydržel) Je jen na vás, jak chcete mít sirup kyselý, někdo dává i 2 a více .
 Pokud chcete do sirupu přidat i citrón vymačkejte do vody 2-3 citróny. Já citrón nedávala, a i tak je sirup výborný.
No a teď už zbývá jen sirup nalít do lahviček, pořádně uzavřít a dát do chladu.
Sirup můžete používat v letních dnech do vody (1 lžíce-0,5l), nebo do čaje. Nepoužívejte stále, sirup je léčivý. Není to obyčejná šťáva. Používejte 2-3x denně po dobu jednoho týdnu a pak zase dejte týden a více pauzu.



Meduňkový sirup

výroba meduňkového sirupu je skoro stejná jako u bezinkového.

ingredience:

košík meduňky
2 litry vody
1,5 kyseliny citrónové
1,5-2 kg cukru
citrón
hrnec
cedník

1 litr vody uvedeme do varu. Po vychladnutí přidáme meduňku a necháme vylouhovat na 24 hodin v lednici. Další den přivedeme do varu 1 litr vody a do něj přidáme cukr. Až voda po-vychladne nalijeme ji do vody s meduňkou (voda už je sceděná) a v poslední řadě přidáme do vody kyselinu citrónovou a přelijeme do flaštiček s dobrým uzávěrem.
použití je stejné jako u bezinkového sirupu.





Já sirupy používám týden a pak dávám pauzu. 
Nemůžu si ho vynachválit. Je výborný a rychle u nás doma mizí. I chlapi ho pijí.

ozdoba:

Pokud byste chtěli sirupy dát darem, nebo je jen mít krásně ozdobené ve skříni (doporučuji sklepě, ledničce nebo dalších chladných místech) můžete zajet do Ikey. Tam mají krásné lahvičky s uzávěry za pár korun. Lahve si před nalitím sirupu nechte vařicí vodou prolít, aby se vydezinfikovala a vy měli kvalitní sirupík.V papírnictví nebo zahradnictví si můžete koupit provázky, ze starého trička vystříhat čtverce a vuala? Ozdůbky jsou na světě ♥